Een nieuwe uitdaging Lijsttrekker voor Water Natuurlijk

In vervolg op mijn vorige blog is een andere verandering dat ik in oktober 2022 gekozen ben als lijsttrekker voor Water Natuurlijk Brabantse Delta voor de verkiezingen van maart 2023. Trots dat ik deze uitdaging mag aangaan, gesteund door een sterke lijst en een enthousiaste groep. Onze inzet is om te groeien in zetelaantal zodat we een sterkere positie krijgen in het waterschap.

Samen met de lijsttrekkers voor De Dommel en AA en Maas

Waarom wil ik me nu inzetten voor het Waterschap?

Het waterschap staat voor grote uitdagingen in de komende jaren.
Enerzijds moeten we de droogte bestrijden en dus zorgen dat we water vasthouden en laten infiltreren in de bodem

Anderzijds moeten we ook daar waar overlast is zorgen dat bij veel regenval het water gedoseerd wordt afgevoerd.

Wij staan ervoor, dat de waterlopen weer hun oorspronkelijke meanderende loop krijgen, waardoor water veel beter vast te houden is voor de droge periodes. Dat vergroot ook de belevingswaarden van onze waterlopen.

Daarnaast is alle inzet nodig om het grondwater op peil te houden voor natuur en landbouw, hoewel bij die laatste het ook belangrijk is, dat men meewerkt aan meer natuur inclusieve landbouw.

Daarnaast is er een grote opgave waar het gaat om klimaatadaptatie. Meer groen en water in steden en dorpen om de hittestress te lijf te gaan, de leefbaarheid te verbeteren en natuur en biodiversiteit dichter bij de mensen te krijgen. Kortom ook hier liggen grote uitdagingen. Denk hierbij aan het aanleggen van wadi’s, waar in periode van veel regen het water opgevangen wordt, maar ook aan singels en waterlopen in de wijk. Ook moeten we samen met gemeenten blijven stimuleren dat men minder stenen in de tuin heeft en meer groen, maar ook dat het hebben van een regenton zijn voordelen heeft. regenwater is altijd beter voor planten dan ons drinkwater.

Dan is er de grote opgave om ons grondwater en ons oppervlaktewater schoon te krijgen. In 2027 moeten we voldoen aan de kwaliteits richtlijn water (KRW). dat zal een hele opgave zijn, waar we hard aan moeten werken. Dat betekent voorkomen dat industrie loost op onze rivieren en waterlopen, dat agrariërs voorkomen dat door overbemesting teveel nitraat in ons grondwater komt en dat we er alles aan doen om het water schoon te krijgen waardoor er ook weer meer leven in onze wateren ontstaat, meer biodiversiteit en dus een betere natuur.
Dat te samen heeft mij gemotiveerd om me verkiesbaar te stellen en daar wil ik graag met onze groep aan werken.

Dit bericht werd geplaatst in Water Natuurlijk. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie